nordicwalking

  • menu

Nordic Walking is, in tegenstelling tot hardlopen, dat de meeste spiergroepen in actie komen. Vooral de schouderpartij wordt door het (juiste) gebruik van de “poles” ook goed getraind. In combinatie met een grote (uitvals-)pas, volgt een stevig wandeltempo, ondersteund door de afzet met de “poles”. Een tempo van ongeveer 6 km / uur is haalbaar. Je gaat er dan echt wel van transpireren, een teken dat het lichaam aan het werk moet. Zeer gunstig voor de vetverbranding.

Op woensdagavond loopt er een groepje Nordic Walkers onder mijn begeleiding door en langs de leukste plekjes in en rond Muntendam. De groep start om 19.30 uur bij sporthal de Menterne.

We beginnen met in een rustig tempo in te lopen. Na ongeveer 500 m. stoppen we en gaan allerlei dynamische oefeningen doen om de wandelspieren goed los te maken. Daarna wandelen we tot ongeveer 20.45 uur. Als cooling down doen we weer een aantal dynamische oefeningen om verstijfde spieren weer soepel te maken. Van boven tot onder komen allerlei spiergroepen daarbij aan bod. Tussendoor worden ook statische rekoefeningen gedaan.

Wilt u ervaren hoe het in de praktijk gaat, dan nodig ik u van harte uit met of zonder poles een aantal keren met ons mee te lopen. Een goed wandeltempo is een pré.

Jan Wekema

Share